BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 14, 2011

sukarela

bila ada perkara yang melibatkan hati, ia amat sukar untuk diterangkan, sulit untuk difahami oleh fikiran. apa yang hati lakukan selalunya menjangkau logiknya akal. sbb hidup ni subjektif. sbb pilihan di tangan kita. sbb bkn kita yg leh tentukan takdir. sbb qada' dan qadar itu kita percayai.

ikhlas..umpama semut hitam didlm kelam.xnampak dek mata kasar tp wujud. kata2 pn xdpt menggambarkannya..kalo kita ikhlas, xkan ada penyesalan dalam hidup. perkara yang sedih akan bertukar kepada keadaan redha sbb jalan hidup ini adalah ketentuan Allah, dan setiap pilihan yang ada, kita yg putuskan.

bahagia..ckplah sekadar mensyukuri apa yang ada.jika dy bkn milik kita, lepaskan..sbb kita xkan dapat kebahagiaan dalam paksaan. memori yg pernah ada itu ckp sekadar penawar duka.mungkin xkn terubat tetapi ckplah sekadar xsakit seperti dlu. kita xbleh terlalu mengharap, tetapi, percayalah kita hidup dengan harapan.cnthnya: kita hidup dengan harapan bahawa Allah akan meredhai kita dan tujuan kita ialah pembalasan di akhirat iaitu syurga..itu harapan kita..itu impian kita..tapi adakah ia akan dimakbulkan??itu rahsia Allah..
(the story of hope)-read this

bkn mudah memahami hati sendiri apatah lagi ingin memahami hati yg lain.itu kenyataan. alasan, sebab kenapa dan mengapa xpnah sama..logik akal kadangkala tidak membantu sbb hidup ni bknlah soalan matematik.tapi, InsyaAllah, bila ditakdirkan, situasi itu akan difahami tanpa perlukan penerangan...


carilah kebahagiaan yang diingini..pergilah..